Tegoroczne obchody Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan będą przebiegać pod hasłem "Aby byli jedno
w Twoim ręku". Zostało ono zaproponowane i opracowane wraz z innymi materiałami pomocniczymi przez
ekumeniczną grupę chrześcijan z Korei. Tekst biblijny zaczerpnięty z Księgi Ezechiela jest nawiązaniem
do podziału narodu na dwa państwa - Koreę Północną i Południową. Dla Ezechiela podział narodu był
odbiciem i konsekwencją grzechu i oddalenia od Boga.
"Wychodząc od głównego tekstu biblijnego z Księgi Ezechiela refleksja Tygodnia Modlitw o Jedność
Chrześcijan ukazuje, że jedność wyznawców Chrystusa przyczynia się do odnowienia ludzkości.
Z tego wynika wielka odpowiedzialność wobec różnych aspektów życia wspólnoty ludzkiej" - czytamy
w materiałach przygotowanych przez Polską Radę Ekumeniczną i Radę ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu
Polski. Ukazują to tematy poszczególnych dni ekumenicznej oktawy, które podejmują kwestię stosunku
chrześcijan wobec starych i nowych podziałów, wojny i przemocy, niesprawiedliwości ekonomicznej i biedy,
kryzysu ekologicznego, a także dyskryminacji i uprzedzeń społecznych, choroby i cierpienia czy pluralizmu
religijnego. O nadziei, jaką powinni głosić w podzielonym świecie chrześcijanie mówi temat ostatniego
dnia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Jak wyjaśnia abp Jeremiasz z Kościoła prawosławnego, punktem wyjścia do działań ekumenicznych powinna
być akceptacja innego takim, jaki on jest, a nie w pierwszym rzędzie uzgodnienie stanowisk, np.
w kwestiach dogmatycznych. "Dopiero ten etap stwarza podstawy do dialogu teologicznego" - mówi hierarcha.
Jak dodaje abp Jeremiasz niekiedy to, co drugorzędne, narosłe wiekami może nawet przesłaniać sedno wiary,
a myśl o odejściu od tej tradycji powoduje obawy o własną tożsamość. Jak wskazuje, "ten właśnie moment
jest tym, co apostoł Paweł nazwał, w odniesieniu do Syna Bożego, wyparciem się siebie samego".
Warto w tym miejscu przypomnieć, że św. Paweł jest szczególnym patronem Tygodnia Modlitw o Jedność
Chrześcijan nie tylko w tym roku, kiedy obchodzimy Rok św. Pawła. Zaproponowany w 1908 r. przez
ks. Paula Wattsona Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan jest zawsze obchodzony między dniem niegdyś
wspominającym św. Piotra (18 stycznia) a dniem upamiętniającym św. Pawła (25 stycznia), kiedy przypada
święto Nawrócenia św. Pawła.
Tegoroczne obchody związane są także z postacią św. Brunona z Kwerfurtu z racji milenium jego
męczeńskiej śmierci. 22 stycznia w Giżycku, gdzie tradycja sytuuje miejsce śmierci św. Brunona wczesną
wiosną 1009 roku, odbędzie się ogólnopolskie nabożeństwo ekumeniczne. Msza św. w sanktuarium św. Brunona
(ul. Pionierska 14) rozpocznie się o godz. 12.00, z kolei nabożeństwo słowa Bożego w kościele
ewangelicko-augsburskim (Pl. Grunwaldzki 6) - o godz. 17.00. Jak podkreśla biskup ełcki Jerzy Mazur,
św. Bruno "przypomina nam dziś żyjącym czas jedności chrześcijan i zachęca do pracy nad jej
przywróceniem. Swoją gorliwością misyjną przynagla nas również do bycia żywymi świadkami Chrystusa i
jego Ewangelii w dzisiejszym świecie".
Przygotowane przez Radę ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski Kościoła Rzymskokatolickiego
oraz Polską Radę Ekumeniczną materiały na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan zawierają
m.in. obrzędy nabożeństwa słowa Bożego. Zorganizowanie go jest zalecane na nabożeństwach centralnych
w diecezjach Kościoła rzymskokatolickiego, na które zapraszani są duchowni i świeccy z bratnich
Kościołów chrześcijańskich. "Jeżeli jednak racje duszpasterskie podpowiadają, że ze względu na większy
udział wiernych, wskazane jest umieszczenie modlitw o jedność Kościoła w ramach Mszy św., skorzystać
należy z tekstów Mszy św. o jedność Kościoła z Mszału Rzymskiego, rozbudowując i wzbogacając jej część
wstępną oraz zakończenie w treści ekumeniczne" - czytamy w broszurze. Redakcji zeszytu przewodniczyli
ze strony Kościoła rzymskokatolickiego - bp prof. dr hab. Tadeusz Pikus, a ze strony Polskiej Rady
Ekumenicznej - bp dr Edward Puślecki z Kościoła ewangelicko-metodystycznego. Jak podkreślają,
"teksty z Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan mogą służyć pomocą przez cały rok przy organizowaniu
takich nabożeństw. Mogą też być wykorzystywane w innej stosownej porze roku podczas ekumenicznych spotkań,
godzin biblijnych, w pracy duszpasterskiej wśród młodzieży, studentów, dorosłych".
"Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek w historii, potrzebny jest wspólny głos wszystkich chrześcijan
w wielu sprawach, nurtujących współczesnego człowieka. Odrzućmy więc nasze wzajemne uprzedzenia
i zacznijmy jednym głosem mówić światu o Chrystusie" - wzywa ks. Henryk Paprocki z Kościoła
prawosławnego. "Rozpocznijmy też razem czyny miłości, które ożywią śpiących i zadufanych w swoim
fałszywym chrześcijaństwie. W decydującej chwili swego ziemskiego życia Pan Jezus modlił się o
jedność: Aby wszyscy byli jedno. Dokładajmy więc wszelkich starań, by słowa tej modlitwy realizowały
się w naszym życiu i naszej działalności" - zachęca.
Ks. dr Marian Niemiec z Kościoła ewangelicko-augsburskiego przestrzega przed zwątpieniem w moc
modlitwy o jedność chrześcijan. "To byłaby katastrofa nie tylko dla ruchu ekumenicznego, ale dla całego
chrześcijaństwa, dla każdego z Kościołów" - zaznacza. Tym, którzy nie dostrzegają, by te lata modlitwy
o jedność chrześcijan coś zmieniły, wyjaśnia: "Dzisiaj jesteśmy naprawdę w innym miejscu niż sto lat
temu. Przede wszystkim chrześcijanie ze sobą rozmawiają. Może nie ma w tym nic szczególnego, ale nie
zapominajmy o czasach, w których dialog zastępowały potępienia i obelgi" - mówi ks. Niemiec.
A dzisiaj "Kościoły nie stają naprzeciw siebie w gotowości do konfrontacji, ale przez wspólną modlitwę
uczą się akceptacji i miłości" - dodaje duchowny.
"Jako chrześcijanie jesteśmy wezwani do dawania świadectwa o Bogu, swoim życiem. Mamy być świadkami
Jego Ewangelii, realizując ją w naszym życiu, mamy umacniać siebie nawzajem, być zachętą dla tych,
którzy Ewangelię odrzucają, czy też może stoją na rozdrożu wiary. Podziały wśród chrześcijan nie
sprzyjają w wypełnianiu tego zadania, są wręcz istotną przeszkodą" - podkreśla także ks. Henryk Dąbrowski
z Kościoła Polskokatolickiego w RP. "Łącząc nasze wysiłki, jako ekumeniczna wspólnota, zadanie to
wykonamy lepiej i skuteczniej" - tłumaczy.
Polska Rada Ekumeniczna (PRE) swymi korzeniami sięga czasów II wojny światowej. Formalnie została
zarejestrowana w 1946 r., tj. jeszcze przed oficjalnym powstaniem Światowej Rady Kościołów.
W jej skład wchodzą aktualnie następujące Kościoły: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny,
Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP, Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP, Kościół
Ewangelicko-Metodystyczny w RP, Kościół Polskokatolicki w RP, Kościół Starokatolicki Mariawitów w RP
i Kościół Chrześcijan Baptystów w RP.
Rada ds. Ekumenizmu istnieje przy Konferencji Episkopatu Polski od 1966 r. (wcześniej jako komisja).
W 1974 r. powołano Komisję Mieszaną Kościoła Rzymskokatolickiego i Polskiej Rady Ekumenicznej;
obecnie jest to Zespół ds. Kontaktów z Polską Radą Ekumeniczną. Obu gremiom przewodniczy
bp Tadeusz Pikus, sufragan archidiecezji warszawskiej.